Deze week is het precies dertig jaar geleden dat ‘Jeanny’ van Falco naar de eerste plaats van de Top 40 steeg. In september had ik daarover een boeiend gesprek met Ferdi Bolland, samen met broer Rob verantwoordelijk voor het succes van Falco. Dat 21 pagina’s tellend artikel verschijnt later dit jaar in een boekje met gevarieerde muziekinterviews van mijn hand met onder anderen Boudewijn de Groot, Armand en Henk Westbroek over Willem Frederik Hermans. Hier alvast een voorproefje van het interview met Ferdi Bolland:
Het idee voor ‘Jeanny’ ontstond nadat de broers in de Verenigde Staten afbeeldingen van vermiste kinderen op melkpakken zagen staan. “Het mysterie, het enigma, wat is er gebeurd?”
Net als ‘You’re in the army now’, dat op menige veteranendag nog wordt gespeeld als loflied op het militarisme, werd ook ‘Jeanny’ volkomen verkeerd begrepen en door een aantal zenders geboycot.
Bolland: “Het was voor ons een protestsong, om het onderwerp van vermissingen bespreekbaar te maken. Maar door die videoclip als een soort minithriller vatten mensen het helemaal verkeerd op, als een verheerlijking van wandaden. Het liedje is zelfs tot in het Duitse parlement besproken. Die hele misperceptie en die boycot werden in Nederland door Frits Spits overgenomen. Daar plaag ik hem nog wel eens mee.”
Maar de boycot legde de single geen windeieren, integendeel. Er werden volgens Bolland op dat moment 30.000 exemplaren per dag van verkocht in Duitsland. Jeanny stond bij onze oosterburen acht weken op één en werd er in 1986 de bestverkochte single van het jaar. De boycot werd na een aantal weken teruggedraaid. Later dat jaar werd ook de opvolger, Coming home (Jeanny part II), in Duitsland een nummer 1-hit.