Jaren ’80 nederpop herleeft op Dutch Valley 2013

Dutch Valley in Spaarnwoude was geweldig. Oké, het parkeren kostte een krankzinnige 15 euro en na afloop duurde het eeuwen voor je weer het terrein af was, maar er traden tientallen artiesten op. Dan moet je kiezen. B-artiesten als Kane en een heel scala aan Piratenartiesten en hiphoppers liet ik graag aan me voorbijgaan. Ik ging uiteraard puur voor de nederpopstage, waar vier acts speelden die ik destijds geïnterviewd heb voor mijn boek met de onmogelijke Twittertitel ‘Er speelf vanavond in het buurthuis een band’.

Erik Mesie van Toontje Lager op Dutch Valley


Erik Mesie en band beten van die vier het spits af om half vier. Dat had best wat later in de vooravond gemogen, daar leende de setlist met alle hits van Toontje Lager plus feestnummers als ‘Lente in Twente’ en ‘Het beest in mij’ zich uitstekend voor. De stemming zat er goed in en Mesie wist de aandacht van het publiek goed vast te houden. Hij trapte af met persoonlijke favoriet ‘Vroeg of laat’. Jammer dat het begin van dat liedje een beetje wegviel omdat het geluid nog bijgesteld moest worden, maar absoluut een aanrader, ga die man zien als hij in de buurt optreedt!

Na een enerverende set van Pater Moeskroen was het de beurt aan VOF de Kunst. Er waren de eerste nummers nogal wat problemen met het geluid van de microfoon en Nol Havens was duidelijk niet blij. VOF de Kunst speelde iets teveel nummers van de cd die dit najaar uitkomt, waardoor een groot deel van het festivalpubliek voortijdig afhaakte. Bekender werk als ‘Dikkertje Dap’, ‘Lekker zappen’ en ‘Waar heb ik jou meer gezien?’ was misschien beter op zijn plaats geweest. De nieuwe nummers zijn oké (‘Strepen op de weg’ een mooi eerbetoon) maar aanstekelijke meezinghits als ‘Suzanne’ of ‘Een kopje koffie’ heb ik niet voorbij horen komen. Misschien wel de tragiek van deze Tilburgse band dat ze in dat hokje terecht gekomen zijn. Korte droogkomische praatjes van Nol Havens maakten het voor mij toch de moeite waard, ik had de band nog nooit live gezien. Check.

VOF de Kunst op Dutch Valley

VOF de Kunst op Dutch Valley

Frank Boeijen op Dutch Valley

Frank Boeijen op Dutch Valley

Frank Boeijen sloot de avond af. Ook Boeijen was zich ervan bewust dat hij voor een festivalpubliek speelde en reeg een hele rij hits aan elkaar. Tijdens opener ‘Hier komt de storm’ deed hij verwoede pogingen het publiek te leren meeklappen in de maat. Wie het Nederlands publiek kent, weet dat dat onbegonnen werk is (en zelf ben ik de ergste, totaal geen gevoel voor ritme helaas). Dat realiseerde Boeijen zich ook, een lachende maar tegelijk meewarige (of was het moedeloze?) blik naar zijn gitarist sprak boekdelen.
Boeijen was in een uitgelaten stemming, op het maniakale af. Bij ‘Hier komt de storm’ begon hij zowaar te grunten in de microfoon en op het laatste werd de microfoonstandaard baldadig de lucht in gehouden. De Nijmegenaar werkte hard om het publiek bij de show te betrekken en heeft het looprecord van Het Goede Doel waarschijnlijk verbroken. En het lukte: Boeijens repertoire leent zich minder voor spontaan meezingen dan Toontje Lager en Het Goede Doel (wat Boeijen ongetwijfeld als een compliment beschouwt), dus het publiek moest af en toe aangespoord worden mee te klappen, maar de liedjes en teksten (ook rustiger repertoire als ‘Zeg me dat het niet zo is’) troffen doel.

Absolute uitblinker in de nederpoptent was Het Goede Doel. Ze speelden alleen maar hits en wat hebben ze er veel om uit te kiezen: ‘Zwijgen’, ‘Vriendschap’, ‘België’, ‘Alles geprobeerd’ en Henk en Henk hebben de humor aan hun kont hangen. Gimmick werd dat Westbroek continu op zijn horloge tikte voor de ogen van de saxofonist als die met een solo bezig was. ‘We hebben maar een uur.’

Het Goede Doel op Dutch Valley

Zowel Temming als Westbroek moeten een halve marathon hebben afgelegd, zo bleven ze over het podium op en neer aan het lopen, onderling sparrend. Vriendschap tussen de heren is geen illusie, dat was duidelijk. Het publiek was razend enthousiast en terecht.